ARWC Dag 2

Medan de flesta av oss sov, åkt till jobbat och kommit hem från jobbet så har lagen kämpat vidare längs med banan.
Det är nu vi snart går in på andra dygnets tävlande och kroppen börja känna av att den har varit vaken och tävlat hårt. Bara tanken och vetskapen om att det bara kört 2 av minst 4.5 dagar kan få de flesta av oss att börja tvivla på vad du pysslar med.

Detta är inte bara en sport för den fysisk starka, det handlar också om att vara mentalt stark och kunna prestera på högsta nivå när hjärnspökena kommer och bara vill att du ska stanna, sova eller ge upp.

I skrivande stund och 42 timmar in i loppet ser täten ut som följande.
1. Seagate
2. Adventure Medical Kits (AMK)
3. Thule Adventure Team 
4. Columbia Vidaraid
5. Naturex

12. SAFAT
23. Sweco

26. Outnorth

När vi lämnade lagen senast var då på sträcka 5 som var en trekkingsträcka längs med kusten.

Terrängen på sträcka 5. Foto: Erik Pütsep
Terrängen på sträcka 5.
Foto: Erik Pütsep

 

SAFAT gick ut från TA4 som 4:a och tillsammans med Nyzeeländska Yealands tog de upp jakten på Seagate och Adventure Medical Kit (AMK) och vid CP17 hade de hunnit upp AMK som troligen gjort en miss och hade fått släppa Seagate. In till TA5 fick SAFAT släppa lite igen och kom in till växling som 6.a.

SAFAT i slutet på sträcka 5 Foto: Stephan Muller
SAFAT i slutet på sträcka 5
Foto: Stephan Muller

De svenska laget som gått bäst denna sträcka är helt klart Thule som efter en strulig cykling med 4 stora navigeringsmissar på sträcka 4 lyckades komma ikapp täten under trekkingen. In till TA5 kom de som delad 4:a med det Estländska laget Estionian ACE Adventure som också är en av de förhandstippade lagen som gått bra under denna sträcka.

15039670_10154209375338668_7998126467298962212_o
Thule under sträcka 5. Foto Erik Pütsep

Sweco och Outnorth har kämpat på under denna sträckan och vi har tyvärr inte så mycket information att ge om lagen från denna sträcka. Sweco har tagit lång tid på sig i växlingen ut på sträcka 5 för att ordna med fötterna och troligen den skada som en av medlemmarna ådrog sig efter andra paddelsträckan.

Sveco inder sträckan 5 Foto Erik Pütsep
Sweco under sträckan 5 Foto Erik Pütsep

Sträcka 6 var en 37km paddling uppströms med en CP mitt på innan de når TA6.
Denna flod kommer skulle kunna innebära en del problem för lagen då den påverkas med tidvattnet där nivån skiftar med ca en meter.
Har lagen tur så hamnar de i högvattnet som hjälper dem uppströms och inte när den vänder då de kan bli väldigt strömt då vattnet börja vända utåt igen.
Sträckan var beräknad att ta fem och en halv timme för de snabbast lagen och det var i stort sett vad Seagate och övriga lag i toppen höll.

Under sträckan så skedde det inte så mycket förändringar placeringsmässigt vilket ofta är fallet med den typen av paddling då de inte är så stora navigeringsval utan lagen kan bara köra på.
Kapten Martin Flinta i Thule har lidit av ett brutet reven och detta drog ner tempot för dem under paddlingen men laget gjorde en stabil insats på den sträckan

Under sträcka 6 var det också ett av topplagen som bröt och det var GODZone. Anledningen till detta var att Tom Gibbs skadade nyckelbenet under sträcka 5. Laget försökte paddla sträcka 6 men vid CP21 var de tvungna att bryta och Tom har tagits till sjukhus för vård.

14976866_1165260206873121_8101446823374357859_o
SAFAT under sträck 6

Sweco nådde TA 6 som 20:e lag och valde troligen att sova vid TA innan de begav sig ut på nästa sträcka vilket också Outnorth verkar ha gjort som anlände som 26 lag.

Att de stannade just här och inte kört på som lag som kommit tidigare kan vara att försöka styra sömnen till de mörka timmarna för att få så mycket förflyttning i dagsljus vilket underlättar navigeringen. Hade de kört på hade risken funnits att de när de kommit till nästa TA fått sova när solen precis gått upp.
Detta är alltid en avvägning var och när laget skall sova och detta är upp till lagen själva. Vanligtvis så har lagen en färdig strategi för vart de har tänkt att sova redan innan racet. Detta är en plan som senare kan komma att revideras utefter banan om oförutsedda saker inträffar.

Sträcka 7 var en cykelsträcka och denna skulle vara lite kortare, 58km, men med betydligt fler höjdmeter, +2160hm och -2100hm. Sträckan är beräknad att ta 4:30h för det snabbaste laget. Nu tar sig lagen mer och mer från kustlandskapet och kommer inte komma tillbaka dit förrns i slutet av tävlingen.
Thule har kört upp sig riktigt bra under denna sträcka och kommit fram till TA7 ca en timme efter Seagate men valde att inte stanna för att sova vid TA7 som de flesta andra lag verka ha gjort i toppen inklusive SAFAT.
Till en början förstod vi inte varför de inte stanna med tanke på att de har hållit på i nästan 34h non stop utan sömn. Men vi kunde sedan se på livesidan att Thule stannat ca 1km in på sträckan och troligen sover där. Detta kan vara ett genidrag då vi ser att fler och fler lag samlas vid TA7 och vid ett sådant tillfälle är det svårt med utrymme och även sömnen kan bli lidande av att det är för mycket folk i TA.

Sträcka 8 Efter denna sträcka kommer flera tävlande inte längre vilja kännas vid sina fötter.
Det har då gått lång tid och denna sträcka kommer att ta på krafterna med sina 45km, +1780hm och -1210hm. Sträckan är beräknad till 11:30h för snabbaste lagen.
Det är svårt nu att säga hur det går i toppen då det skiljer mycket i sömnstrategier och vi ser att Columbia Vidaraid och Naturex dykt upp från nästan ingenstans och gick förbi många lag då de inte stannade och sov vid TA7
Thule har fortsatt att klättra och efter sin sovpaus ute på banan så har de fortsatt tillsammans med AMK och Columbia i jakten på Seagate i ledningen som bara ligger 30min före men som fått vänligt mycket vila i TA7.

SAFAT är kvar i TA 7 och väntas röra på sig inom närmsta tiden.

Sweco och Outnorth är ute och cykelsträckan mot TA7 och det är riktigt dåligt väder i skrivande stund och vi hoppas att laget klarar de hala och leriga skogsmarkerna.

Vi hoppas kunna ge er en ny uppdatering under tidig svensk morgon då mer lite mer bilder som verkar vara svårt att få ut nu då det är dålig täckning i de områdena som de befinner sig i just nu.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *