ARWC Dag 3 Del 2

Utöver ett starkt psyke och bra fysik behöver lagen också vara smarta när det kommer till sina val. De taktiska spelet i denna sport spelar stor roll, när ska vi sova, när ska vi äta och hur sträckan planeras är viktigt. Olika lag fungerar olika men ett samkört lag  har ofta en kapten som tar de avgörande besluten på plats, ofta tillsammans med navigatören för kunna ta de bästa besluten.

I toppen efter 68 timmar är.
1. Seagate
2. Adventure Medical Kits (AMK)
3. Columbia Vidaraid
4. Shotz Sport Nutrition
5. Estonian ACE Adventure

12. SAFAT 
18. Sweco
20. Outnorth
DNF: Thule

Sträcka 8 blev en mardröm för många lag och vårt svenska lag Thule som låg på en tredjeplats i början av sträckan har haft stora problem med navigeringen.
Rapporter från banan vitnar om måna olika vägval som inte finns på kartan, överväxta stigar. För många har också mörkret gjort att det är svårt att navigera sig fram då de inte kan ta hjälp av bergen runt om för att navigera sig och då är det lätt att hamna på fel stig.
Kolla in Adventure Centers klipp från dag 3 så kommer ni att förstå varför.

Det var länge oklart hur låg till med Thule då deras tracker har stått still vid TA8 i drygt 8 timmar. Vi noterade också att de eventuellt inte tagit sista kontrollen på sträcka 8 då de tog ett vägval längre söderut än de andra lagen och sedan rakt till TA8.

osakra-pa-om-thule-har-tagit-den-sista-cp-innan-ta
Det blå strecket visar Thules sista bit in till TA8

Vi vet att de haft problem och eventuellt gått tomma på energi då sträckan tog väldigt mycket längre tid än beräknat på grund av några navigeringsmisstag.
Efter en tid kom informationen att laget har brutit.

SAFAT har kört på bra under sträcka 8 trots att det går magsjuka i laget. Iaf tre av dem har haft svårt att få behålla maten de stoppar i sig och detta är inte något önskvärt någon gång och allra minst för den som skall högprestera. Det är inte bara ett problem att inte få i sig energi utan risken finns också att bli uttorkad då du inte heller får behålla vätskan.
Laget gjorde en snabb växling vid TA8 och körde på bra ner till TA9 där grottkrypningen genomföras. SAFAT ligger ca 5h efter topp 3 på en 12:e plats.

Sweco låg efter men har jobbat sig vidare framåt och har efter bra navigering under trekkingen och snabb cykling tagit sig till TA9 dit de anlände ca 8h efter topp 3 på 18:e plats.
Vi fick se ett kort klipp från växlingen vid TA9 där vi kunde se ett positivt gäng med bra go. Vi fick också höra att Tomas hade fått närkontakt med en orm under trekkingsträckan. Denna gång hade det gått bra och vi hoppas de slipper den närkontakten mer.
Kolla in deras facebooksida eller Multisport.se sida så får ni se vad de har att säga.

15000817_10154764847610407_3006104629367064192_o
Outnorth har även dem gjort bra ifrån sig. Mitt under sträcka 8 valde laget att sova runt midnatt. Kan ha varit en bra val för att som vi tidigare nämnt använda de mörka timmarna att sova och kan vara bra för navigatören att få en stunds vila för att kunna ta bra beslut kring navigeringen.

Vi såg denna härliga uppdate på deras Facbooksida där laget har fullt upp och gjorde en snabb växling ut på cyklingen mot TA9 där inte inte räknar med några missöden.
Laget ligger för närvarande på 20:e plats.

14990947_1467435969936522_1598655537383509502_o

Efter att lagen har gjort grottsträckan som tar fem timmar väntar en 44km packraft, sträckan nr 11. Delar av denna sträcka räknas som farlig att göra i mörker och därav en darkzone från 20:00-05:00. Lagen kommer inte att behöva stanna vid TA9 utan kommer ha möjligheten att trekka ner längs med floden om de vill till CP37.
Efter CP37 kommer det inte vara någon darkzone och lagen kan paddla under dagen mörka timmar också.

Sträckan är beräknad att ta 11h för snabbaste lagen och har de inte fått nog av paddling vid det laget så väntar en härlig paddling till som sträcka 12 som är 56km och kommer ta snabbaste lagen 7:30h.