ARWC Dag 3 Del 1

Oväder, trasig utrustning, skador, felnavigeringar eller få slut på mat på sträckan är några av de sakerna som kan hända under ett AR lopp. Att vara förberedd för att saker kommer att hända är viktigt och hur laget hanterar dessa missöden kan avgöra utgången av tävlingen.

Team Yealands som har varit uppe bland topp 3 och slagits bröt vid TA7. Anledningen ska vara ett trasigt hjul på en av cyklarna som inte går att laga. Ibland är skadorna på utrustning så stor att laget blir tvungna att bryta som vid detta tillfälle då lagen sällan har ett extra hjul med sig.  Även Merell har haft problem med en cykel där bakväxeln gått sönder. Laget hade inte med sig någon extra utan har fått bygga om den cykeln till en singelspeed. Inte kul med bara en växel men det är antingen det eller att bryta.

Under sträcka 8 har det varit svårt att följa lagen, både för att media teamen inte är tillåtna på större delen av sträckan men också har GPS trackingen svårt att följa lagen på grund av den täta vegetationen och att lagen ofta befinner sig i dalgångar. 

14991452_10154212764923668_808728039684573603_o
Terrängen under sträcka 8 upp mot CP28 Foto: Erik Pütsep

Detta kan resultera i att leaderboarden inte kan uppdateras ordentligt då lagens GPS behöver pinga (få kontakt) inom den orangea cirkeln vid CP:n

Ett exempel ser ni här där Seagate GPS inte fått kontakt så ser de ut som det har gått rakt över berget vilket är det blåa strecket. Det gröna är troligen det vägvalet de tog då det är det enklaste och det optimala.
exempel-2-pa-fel-med-gpsenexempel-pa-felaktig-leaderboard

Detta kan göra att leaderboarden ser ut som följande att Columbia ligger 1:a före Seagate medan de i verkligheten är tvärt om.

Thule valde att inte sova vid TA7 utan gjorde detta en bit ut på sträcka 8 och låg sedan bra med och orienterade tillsammans med Estonia mot CP28 och fick kämpa mycket för att hitta den. Deras problem har fortsatt under dagen och tyvärr har inte navigeringen stämt för dem alls under denna sträcka och ramlat ner på leaderboarden till 18: plats
De har varit ute väldigt länge på sträckan och vi kan ana att de får hushålla med energin då de varit ute 20h på sträckan som var beräknad till 11:30h för de snabbast lagen och de har fortfarande en bra bit kvar till TA8

14976798_10154212765708668_9103240068682859615_o
Thule under sträcka 8 Foto: Erik Pütsep

SAFAT har kört på bra och och har hållit sin position (13) under denna krångliga sträcka 8 som de flesta lagen haft problem med. Rapporter säger att 3 personer i laget har haft problem med magen men att de börjar bli bättre nu.

De är nu ute på Sträcka 9 på cykel som skall ta lagen till en grotta som skall passeras innan de beger sig ut på floder i packrafts.

Sweco har kämpat sig upp fältet och haft en stabil trekking och ligger på 19 plats och har inte gjort några större misstag och vi hoppas de håller ihop det under resten av sträckan. 

15000643_10154764847520407_1726742643456317211_o
Ulf kollar kartan inför sträcka 8
15016297_1251315558223697_8145697771263210041_o
Sweco under sträcka 8 Foto: Erik Pütsep

Outnort verkar ha kört på stabilt under sträcka 8 och håller sin placering runt 26-28. Vi har inte kunnat finna några bilder eller andra rapporter och det vet vi är svårt nu när de befinner sig mitt ute på denna sträcka där mediateamen inte har tillgång till.  De är drygt halvvägs in på sträckan och har många timmar kvar innan de når TA8.

I toppen har Seagate fortsatt ledningen före Columbia, AMK, Estonia och Shotz sport nutrition. Det är inte klart kring i vilken ordning dessa fyra lag ligger efter Seagate då lagen är ute på sträcka 10 som är en grottsträcka som kommer ta 3.5h för lagen men är obligatorisk till 5h vilket innebär att de kommer göra en loop, ta sig genom grottan och sedan tillbaka till TA9.
När de är tillbaka får de tillgång till sin TA låda D men inte till paddelutrustningen förens efter 5h.

Ibland lägger arrangören en sådan tidsgräns eller att klockan inte rullar under ett moment. Detta kan vara för att lagen inte skall stressa som kan resultera i misstag. Detta kan t.ex vara vid farligare moment som repfirningar från höga höjder eller en forspaddling där säkerheten är behöver vara extra hög.
Vi får ha i bakhuvet att lagen har varit ute i snart 60h med bara några timmars sömn och det är lätt att förstå att det är enklare att göra misstag då.

15000727_10154764703380407_1895795871057786640_o
Seagate
14976921_10154764673405407_8156887470743713451_o
Columbia

Sträcka 11 är en packraftsträcka vilket är mindre uppblåsbara flottar som deltagarna paddlar två och två.

Denna sträcka räknas som mer riskfylld och därför får inte lagen paddla när det är mörkt för att det innebär för stor risk. Här kommer det alltså vara en darkzone, vilket innebär att lagen får vänta tills solen går upp vilket innebär att vi troligen kommer att få se en stor samling av lag vid TA9 under de närmaste timmarna då solen går upp om ca 6h.

Darkzonen gäller fram till CP37, efter det är det tillåtet att paddla nattetid.

Vi hoppas på mer uppdateringar senare idag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *