Padeltennis

Vad är padeltennis?

En av de racketsporter som växt i popularitet på senaste tiden, är padeltennis. Den enklaste beskrivningen av padeltennis, är att se det som en blandning mellan squash och vanlig tennis. Spelet utövas på en plan, som är indelad i två planhalvor. Mellan dessa finns ett nät, och man kan även använda väggarna runtom planen.

Varifrån kommer padeltennis?

Padeltennis som det spelas idag, härstammar högst troligen från Acapulco i Mexico, redan 1969. Sporten växte snabbast i Centralamerika och hittade sin väg över till Europa under 70-talet. I början av 90-talet bildade man en organisation kring sporten, under namnet International Padel Federation.

För att veta mer om denna fantastiska sport kan man med fördel besöka den här padelportalen för att få mer information.

Utrustning

Den som vill spela dubbelmatcher i Padeltennis kommer behöva en plan som är 10×20 meter, samt omges av fyra väggar. Dessa väggar kan vara genomskinliga och därför är sporten väldigt publikvänlig. Rutan varifrån man kan serva är 5 meter bred och 7 meter på längden. Precis som i tennis måste man slå bollen över det avskiljande nätet i mitten. För singelmatcher är planen något smalare med sina 6×20 meter. Precis som i tennis använder man racket, dessa kallas padelracket. En stor skillnad mot tennisrackets, finns det inga strängar. Själva slagytan är omkring 4 cm tjock, hård och fylld av små hål.

Kan man komma i form med Padeltennis?

Padeltennis är ett bra sätt att komma i form inför exempelvis sommaren. Man får verkligen upp flåset och det på ett roligt sätt. För att gå ned i vikt, kan man även behöva minska ned sina matportioner något. Genom att spela padeltennis kan man förbruka mellan 500-800 kcal i timmen, beroende på hur hårt man spelar. Den som spelar padeltennis tre gånger i veckan och håller en bra samt näringsrik kosthållning, kan förvänta sig bli av med ett halvt kilo fett i veckan. Konditionen och musklerna stärks även av aktiviteten, som stimulerar både under- och överkroppen. Kan man dessutom styrketräna en gång i veckan, och få in dagliga promenader, finns alla förutsättningar för att nå sin drömform.