Boxningssäckar

Bli bättre på boxning med säckträning

Det finns flera sätt att bli bättre på boxning. Du kan gå med i en boxningsklubb och träna tillsammans med andra. Det finns det många fördelar med, men också några nackdelar. Just nu är det till exempel många gym som är stängda eller har begränsade öppettider. Många vill inte heller träna i den typen av sammanhang när smittorisken fortfarande är hög. Boxning innehåller naturligt mycket närkontakt med svettiga och flåsande människor. Ett bra alternativ är att investera i en boxningssäck att ha hemma.

Fördelar med säckträning

En stor fördel med säckträning är att du på ett snabbt och roligt sätt bygger bra kondition. Du behöver inte investera i några elkrävande apparater; löpband, trappmaskiner med flera; utan boxningssäcken drivs helt av din rörelseenergi. Då behöver du inte anstränga dig för att sänka dina elkostnader genom att använda dig av en jämförelsesajt som Elavtal24.com eller liknande. Du kan få upp en väldigt hög intensitet i träningen på egen hand, och göra av med både överskottsenergi och aggressioner. En boxningssäck tar heller inte särskilt mycket plats. Det normala är att köpa en som hängs upp i taket med en krok. Då kan du lätt plocka ner den och gömma den i en garderob när den inte används.

Specifikt för boxning är en säck bra för att träna saker som tajming, rätt slagteknik och slagstyrka. Eftersom boxningssäcken är hård kommer du få direkt feedback om du slår fel. Prova gärna lite utan handskar, men slå inte allt vad du har från början. Det är ett bra sätt att se exakt hur du slår, och om du träffar rätt med knogarna (träffytan ska bestå av pekfingrets och långfingrets knogar, annars riskerar du att skada händer och handleder).

Hur kommer jag igång att träna med säck

Det lättaste sättet att komma igång med säckträning är att bestämma dig för en specifik kombination du ska öva på, och sen ett antal minuter du ska köra innan du vilar eller byter kombination. Eller så kör du ett mer fritt upplägg där du under en viss tid kör de tekniker och kombinationer du själv har lust med. Passa gärna på att öva lite rullningar, fotarbete och duckningar samtidigt som du slår på säcken. Låt den inte veta från vilket håll ditt nästa slag ska komma! Om du kör ensam hemma har du dessutom alla möjligheter att hitta din inre Bruce Lee och testa dina snyggaste snurrsparkar. Det blir roligast om du tillåter dig att variera övningarna istället för att bara slå vänster-höger om och om igen.